Forsoning – en praksis

Gud længes efter fællesskab med os

Nøglebudskabet i kristendommen er, at Jesus Kristus er kommet til verden for at skabe forsoning mellem mennesker og Gud og indbyrdes mellem mennesker. Påskens budskab om Jesus, der blev overgivet til korsfæstelse – for sidenhen at opstå – er en sandhed og virkelighed, som for evigt vil være tilgængelig for os. Den samme kraft, som oprejste Ham fra de døde, kan vi få del i. Han har magt til at skabe forsoning i vore liv, hvis vi vil lade Ham komme til.

Gud har skabt tiden, som en hjælp for os.

Men Gud selv er større end tiden. Han kan gå frem og tilbage i tiden, som han vil. Derfor er det muligt for os, at kalde på Ham, som han hænger på korset, sige de ting til ham, som skal siges der, og sidenhen slå følge med ham, som den levende Kristus og Mester, i vores fortsatte livsvandring. (Du kan læse mere om dette i ‘Personlighedens genoprettelse ved helbredende bøn’ skrevet af Leanne Payne.)

Her er et redskab,

som du kan bruge hjemme hos dig selv. Du kan også gå til en person fra kirken, som har erfaring med dette (vi henviser gerne) og bede om hjælp til netop dette. Nogle gang er det godt, at have denne praksis, med en andens hjælp. Men det kan også blive en praksis, du kan bruge i din hverdag. Dette vil skabe genoprettelse og lægedom i dit liv og dine relationer. Og det ønsker Jesus for dig og mig. Et godt, smukt, glædesfyldt liv, med styrke og kraft til det, der møder os i denne verden af medgang og modgang. En dyb fred vil også følge med. Må Kristus omslutte og velsigne dig og lede dig.

Redskabet:

Overgive – korsfæste – opstå

Find dig et sted med fred og ro. Sæt mobilen på lydløs. Indstil evt. alarm-ur. Sæt dig godt til rette og bliv stille. Åben dit hjerte for Guds tilstedeværelse. Du kan bede: ’Tak, Jesus, at du hænger på korset lige nu, for mig!’

Det – som du ved, er forkert, som bryder ned i dit forhold til Gud og andre, noget du selv har gjort eller andre har gjort mod dig – fortæl det til Jesus, …….. Vær så stille lidt og lyt, nogen gange dukker der flere detaljer op. Fortæl det hele…. Giv det til Jesus, op på korset – måske vil du række hånden frem og forestille dig, du giver det til Ham. Eller have et krusifiks i hånden, knæle ell. andet. Forestil dig det strømmer ud af dig og ind i Ham.

Du kan bede:’ Tilgiv mig, Herre. Og tak, at du tager det ind i dig. (Hvis det er synd andre har begået mod dig, kan du bede: ’Det han/hun gjorde var forkert. Jeg bekender det som synd og ønsker at henvise det til dig på korset. Tak Jesus, at du tager det. Herre, må dit kors stå imellem mig og denne person. Tak at du er mit skjold! (Salme 18,31) Jeg ønsker at tilgive denne person, vil du hjælpe mig.) Fortsæt bønnen: Tak at jeg må binde det alt sammen, ind til dig nu, i dit navn, Jesus’. (Matt. 16,18-19) ’Tak, Jesus, at der står i dit ord: Hvis vi bekender vore synder, er han (Gud) trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os fra al uretfærdighed.’ (1.Johs. 1;9)

’Jeg ønsker at tage imod din tilgivelse og renselse nu’. (Du kan evt. bruge indviet vand, tegne korsets tegn på din pande ell. fylde lidt i hænderne, vaske dit ansigt, ører, øjne, berøre dit hjerte, mund ell. andet)

Du kan bede: ’Herre, vil du komme og bygge op og genoprette, det der er blevet ødelagt, pga dette. Kom, med dit guddommelige helbredende nærvær. (Måske vil du bede lidt for specifikke personer, situationer, relationer).

Den plads der nu er tom, bed Gud komme og fylde dig der. Du kan bede: ’Kom Herre, med dit guddommelige kærlige nærvær og fyld mig, der hvor der nu er tomt og giv mig, hvad du ved, jeg har brug for. Herre, vil du velsigne mit sande jeg, som den kvinde/mand jeg er, skabt i dit billede.’ (Du kan bruge olie til at salve dig, som et tegn på Guds Ånds tilstedeværelse). Tag imod hvad Gud vil give dig i nogle minutter. Skriv evt. tanker ned; de kan være fra Gud.

Brug nu lidt tid på at takke Gud! ’Amen!’

I Salmernes bog i bibelen står der:

Lykkelig den, hvis overtrædelser er tilgivet, og hvis synder er blevet skjult; lykkeligt det menneske, som Herren ikke tilregner skyld, og i hvis sind der ikke er svig.

Da jeg tav, sygnede min krop hen, mens jeg stønnede dagen lang. For dag og nat lå din hånd tungt på mig, min livskraft svandt ind i sommerens hede.

Min synd bekendte jeg for dig, og jeg skjulte ikke min skyld. Jeg sagde: Jeg vil bekende mine overtrædelser for Herren, og du tilgav min syndeskyld. Derfor beder alle fromme til dig, når du er at finde. Bruser de vældige vande frem, skal de ikke nå dem. Hos dig søger jeg skjul, du beskytter mig mod trængsel; du lader jubel over min redning lyde omkring mig.

Glæd jer over Herren, fryd jer, I retfærdige, alle I oprigtige skal juble! (Kapitel 32, 1-7 og 11)

Kun hos Gud finder min sjæl ro, for mit håb kommer fra ham. Kun han er min klippe og min frelse, min borg så jeg ikke vakler. Hos Gud er min hjælp og min ære, min sikre tilflugtsklippe er hos Gud. Stol altid på ham, du folk. Udøs jeres hjerte for ham, Gud er vor tilflugt (Kapitel 62, 6-9)

You are donating to : Greennature Foundation

How much would you like to donate?
$10 $20 $30
Would you like to make regular donations? I would like to make donation(s)
How many times would you like this to recur? (including this payment) *
Name *
Last Name *
Email *
Phone
Address
Additional Note
paypalstripe
Loading...